Assistentie-woningen

Hieronder vind u meer informatie over assistentie-woningen.

Infrastructuur

Woon- en zorgcentrum Aalmoezenier Cuypers beschikt sinds 2014 over 41 supermoderne en luxueuze assistentiewoningen verdeeld over 4 verdiepingen. Er bevinden zich 6 flats op de gelijkvloerse verdieping, 12 flats op de 1e alsook 2e verdieping en 11 flats op de 3e verdieping.

De luxeflats bieden een zelfstandig leven, met het oog op comfort, vrijheid en zorg.

De dienst-en zorgverlening wordt op maat van de bewoner aangeboden. Zo kan iedereen op oudere leeftijd, zijn of haar vertrouwde levensstijl verder zetten. Dit alles in ruime, luchtige appartementen, zodat iedereen zijn eigen stekje kan kiezen en volledig naar eigen look & feel kan inrichten.

Het is mogelijk om voor bepaalde diensten hulp in te roepen. De woonassistent is het centrale aanspreekpunt voor de bewoners en de familie. Ze verstrekt advies en coördineert de diensten. Daarnaast organiseert zij activiteiten waar bewoners vrijblijvend aan kunnen deelnemen.

De flats bestaan uit een woonkamer, een ingerichte keuken en badkamer, minstens één slaapkamer en berging. Sommige flats beschikken over 2 slaapkamers en/of een persoonlijk terras. De verdiepingen en de garage zijn bereikbaar via 2 liften. In de afgesloten garage zijn parkeerplaatsen voorzien voor een auto, fiets of scooter. Extra afgesloten bergingen zijn ter beschikking voor wie dit wenst.

De flats zijn niet bemeubeld. Bewoners richten hun flat in met eigen meubelen, huisraad en decoratie naar smaak.

Er is een noodoproepsysteem aanwezig dat vanuit de verschillende kamers van de flat bediend kan worden. Hierdoor kan 24u op 24u beroep gedaan worden op de permanente noodhulp van het naastgelegen woon- en zorgcentrum.

Elke flat is voorzien van een wandtabletcomputer voor diverse domotica toepassingen.

Naast deze individuele woningen zijn er gemeenschappelijke ruimtes zoals de lounge, waar de bewoners kunnen samenkomen, bijpraten, ontspannen, wandelen, …

Er is eveneens een binnen- en buitentuin met terras en tuinmeubilair.

U kan eveneens gebruik maken van de gemeenschappelijke infrastructuur van het woonzorgcentrum zoals de tuin, pétanquebaan en de wandelpaden rondom het gehele complex.  Maar ook van de cafetaria waar u familie en vrienden kan ontmoeten bij een kopje koffie of een frisse pint!

Prijs

De prijzen variëren naargelang de grootte van de flat.

Als richtprijs komt de dagprijs van de kleinste type flat tot 60m² op € 42,11, een middelgroot type tot 70m² op € 47,51 en een groot type flat tot 92 m² tussen € 60,47  en € 66,95.

In de dagprijs zijn volgende diensten inbegrepen: basisdienstverlening 24u/7dagen alert functie, verpleegkundige noodhulp,verpleegkundig consult (bloeddruk meten, hechtingen verwijderen,…, indien nodig),  advies en coördinatie door de woonassistent, verbruik elektriciteit en verwarming (verbruik van de energie wordt gemonitord), internet/wifi,  verzekeringen (brand, storm- en waterschade, glasbreuk, verzekering BA, inboedelverzekering), onderhoud van de gemeenschappelijke tuin, gangen en liften, schoonmaak van de ramen aan de buitenzijde, vrijblijvende deelname aan bepaalde activiteiten.

Niet inbegrepen in de dagprijs zijn: waterverbruik, telefoon/kabeltelevisie, eventuele thuiszorg of -verpleging, huisdokter, medicatie en huisvuil (gemeentelijke tarieven)

Indien gewenst kan u gebruik maken van enkele extra diensten tegen betaling zoals: warm middagmaal (vers uit eigen keuken), ontbijt en avondmaal (in geval van ziekte), kapper, pedicure, gebruik van de wasserette, overdekte inpandige parkeerplaats, huur van een extra berging.

De woonassistent: uw aanspreekpunt

Indien u tijdens uw verblijf vragen of problemen heeft, kan u steeds terecht bij de woonassistent of bij de directie.

De gebruikersraad biedt de mogelijkheid tot inspraak en kan advies uitbrengen, hetzij op eigen initiatief, of op vraag van de directeur, over alle aangelegenheden die de algemene werking betreffen. Deze raad vergadert 4 maal per jaar. Alle bewoners worden vrijblijvend op de raad uitgenodigd.

Klachten, suggesties en bedenkingen kunnen ook schriftelijk via het klachtenregister kenbaar gemaakt worden. De directie verbindt er zich toe de suggesties of klachten te onderzoeken en, indien gewenst, te bespreken in de gebruikersraad.

Opmerkingen kunnen ook kenbaar gemaakt worden via de brievenbus in de inkomhal.

Wanneer u een flat komt bewonen, wordt er een overeenkomst opgesteld. In de overeenkomst en de afsprakennota worden de concrete verbintenissen tussen de partijen vastgelegd en wordt het aanbod uitgebreid omschreven.

De verbintenissen zijn gebaseerd op de wettelijke omkadering en bescherming die de wetgeving in verband met officieel erkende assistentiewoningen biedt.

Wij staan als erkende instelling dan ook garant voor een kwalitatief aanbod onder toezicht van de overheid.

Onze woonassistent staat u steeds bij met raad en daad indien gewenst.

Voor meer informatie of een uitgebreide rondleiding kan u terecht in het woonzorgcentrum na telefonische afspraak met de woonassistent Janni de Groot op het nummer 03/568.60.26 of via email janni.de.groot@wzcac.be

Getuigenissen

  • Na een hersenbloeding en verblijf in het hospitaal, ben ik hier in 2010 heel zorgbehoevend terecht gekomen. Dankzij de goede zorgen van gans het personeel kan ik terug zelfstandig leven. Ik heb hier enkele interessante medebewoners leren kennen waar ik aangename gesprekken mee kan voeren. Ik heb hier zelfs nieuwe hobby’s ontdekt zoals tuinieren en wandelen.

    Herman – bewoner

  • Ik ben met vrijwilligerswerk begonnen kort nadat mijn moeder haar intrek nam in het WZC. In het begin hielp ik enkel met het knutselen, later ook met sportactiviteiten zoals sjoelen en boccia. Het vrijwilligerswerk wordt betaald door een enorme waardering, dit zowel van de bewoners als het personeel, maar ook door de familie van de bewoners! Wij doen allen samen ons best om er één grote familie van te maken.

    Merej – vrijwilligster

  • Ik heb vroeger met mijn man afgesproken dat we nooit bij de kinderen zouden gaan inwonen als we hulpbehoevend werden. Ik heb 4 prachtige kinderen en ik wil dat ze ’s avonds gerust kunnen gaan slapen omdat alles met mij ok is. Ik heb hier absoluut niets tekort en voel me hier goed. Het brengt iedereen, mezelf en de kinderen, rust dat er dag en nacht voor mij gezorgd wordt. Ik heb nog geen moment spijt gehad van mijn keuze.

    Pharaïlda – bewoonster

  • Ik ben hier graag en ben content over alles. En zoals je weet is een contente mens een gelukkige mens. Ik krijg hier veel bezoek. Ik zou dus echt niet weten wat ik hier tekort kom!

    Maria – bewoonster

  • Ik werk nu sinds een kleine 2 jaar als vrijwilliger in het WZC. Mijn taak bestaat erin de kapster te ondersteunen. Dit doe ik door de bewoners te gaan halen, te begeleiden en terug te brengen. Ik help eveneens met het wassen van hun haren. Ik doe deze opdracht zeer graag, het zijn allemaal vriendelijke mensen. Ik heb ook veel bewondering voor allen die hier werken, die hun taken, wat deze ook mogen zijn, op een vakkundige en professionele manier uitvoeren.

    Paul – vrijwilliger