Assistentie-woningen
Hieronder vind u meer informatie over assistentie-woningen.
Infrastructuur
Woon- en zorgcentrum Aalmoezenier Cuypers beschikt sinds 2014 over 41 supermoderne en luxueuze assistentiewoningen verdeeld over 4 verdiepingen. Er bevinden zich 6 flats op de gelijkvloerse verdieping, 12 flats op de 1e alsook 2e verdieping en 11 flats op de 3e verdieping.
De luxeflats bieden een zelfstandig leven, met het oog op comfort, vrijheid en zorg.
De dienst-en zorgverlening wordt op maat van de bewoner aangeboden. Zo kan iedereen op oudere leeftijd, zijn of haar vertrouwde levensstijl verder zetten. Dit alles in ruime, luchtige appartementen, zodat iedereen zijn eigen stekje kan kiezen en volledig naar eigen look & feel kan inrichten.
Het is mogelijk om voor bepaalde diensten hulp in te roepen. De woonassistent is het centrale aanspreekpunt voor de bewoners en de familie. Ze verstrekt advies en coördineert de diensten. Daarnaast organiseert zij activiteiten waar bewoners vrijblijvend aan kunnen deelnemen.
De flats bestaan uit een woonkamer, een ingerichte keuken en badkamer, minstens één slaapkamer en berging. Sommige flats beschikken over 2 slaapkamers en/of een persoonlijk terras. De verdiepingen en de garage zijn bereikbaar via 2 liften. In de afgesloten garage zijn parkeerplaatsen voorzien voor een auto, fiets of scooter. Extra afgesloten bergingen zijn ter beschikking voor wie dit wenst.
De flats zijn niet bemeubeld. Bewoners richten hun flat in met eigen meubelen, huisraad en decoratie naar smaak.
Er is een noodoproepsysteem aanwezig dat vanuit de verschillende kamers van de flat bediend kan worden. Hierdoor kan 24u op 24u beroep gedaan worden op de permanente noodhulp van het naastgelegen woonzorgcentrum. Via een wandterminal in de woonkamer kan u bij een noodoproep rechtstreeks communiceren met de verpleegkundigen van het WZC. Elke bewoner beschikt via dit systeem ook over een eigen zorgdossier waardoor er een vlotte samenwerking en communicatie met andere eerstelijnshulpverleners ontstaat (huisarts, kinesist, enz.).
Naast deze individuele woningen zijn er gemeenschappelijke ruimtes zoals de lounge, waar de bewoners kunnen samenkomen, bijpraten, ontspannen, wandelen, …
Er is eveneens een binnen- en buitentuin met terras en tuinmeubilair.
U kan eveneens gebruik maken van de gemeenschappelijke infrastructuur van het woonzorgcentrum zoals de tuin, pétanquebaan en de wandelpaden rondom het gehele complex. Maar ook van de cafetaria waar u familie en vrienden kan ontmoeten bij een kopje koffie of een frisse pint!

Prijs
De prijzen variëren naargelang de grootte van de flat. Prijzen geldig vanaf 1 januari 2023.
Als richtprijs komt de dagprijs van de kleinste type flat tot 60m² op € 46,73, een middelgroot type tot 70m² op € 52,71 en een groot type flat tot 92 m² tussen € 67,08 en € 74,29.
Momenteel zijn er enkele flats onmiddellijk beschikbaar. Contacteer ons gerust voor een vrijblijvende rondleiding.
In de dagprijs zijn volgende diensten inbegrepen: basisdienstverlening 24u/7dagen alert functie, verpleegkundige noodhulp,verpleegkundig consult (bloeddruk meten, hechtingen verwijderen,…, indien nodig), advies en coördinatie door de woonassistent, verbruik elektriciteit en verwarming (verbruik van de energie wordt gemonitord), internet/wifi, verzekeringen (brand, storm- en waterschade, glasbreuk, verzekering BA, inboedelverzekering), onderhoud van de gemeenschappelijke tuin, gangen en liften, schoonmaak van de ramen aan de buitenzijde, vrijblijvende deelname aan verschillende activiteiten in het aanpalende woonzorgcentrum.
Niet inbegrepen in de dagprijs zijn: waterverbruik, telefoon/kabeltelevisie, eventuele thuiszorg of -verpleging, huisdokter, medicatie en huisvuil (gemeentelijke tarieven)
Indien gewenst kan u gebruik maken van enkele extra diensten tegen betaling zoals: warm middagmaal (vers uit eigen keuken), ontbijt en avondmaal (in geval van ziekte), kapper, pedicure, gebruik van de wasserette, overdekte inpandige parkeerplaats, huur van een extra berging.

De woonassistent: uw aanspreekpunt
Indien u tijdens uw verblijf vragen of problemen heeft, kan u steeds terecht bij de woonassistent of bij de directie.
De gebruikersraad biedt de mogelijkheid tot inspraak en kan advies uitbrengen, hetzij op eigen initiatief, of op vraag van de directeur, over alle aangelegenheden die de algemene werking betreffen. Deze raad vergadert 4 maal per jaar. Alle bewoners worden vrijblijvend op de raad uitgenodigd.
Klachten, suggesties en bedenkingen kunnen ook schriftelijk via het klachtenregister kenbaar gemaakt worden. De directie verbindt er zich toe de suggesties of klachten te onderzoeken en, indien gewenst, te bespreken in de gebruikersraad.
Opmerkingen kunnen ook kenbaar gemaakt worden via de brievenbus in de inkomhal.
Wanneer u een flat komt bewonen, wordt er een overeenkomst opgesteld. In de overeenkomst en de afsprakennota worden de concrete verbintenissen tussen de partijen vastgelegd en wordt het aanbod uitgebreid omschreven.
De verbintenissen zijn gebaseerd op de wettelijke omkadering en bescherming die de wetgeving in verband met officieel erkende assistentiewoningen biedt.
Wij staan als erkende instelling dan ook garant voor een kwalitatief aanbod onder toezicht van de overheid.
Onze woonassistent staat u steeds bij met raad en daad indien gewenst.
Voor meer informatie of een uitgebreide rondleiding kan u terecht in het woonzorgcentrum na telefonische afspraak met de woonassistent Janni de Groot op het nummer 03/568.60.26 of via email janni.de.groot@wzcac.be
